Η ερευνητική ομάδα της Disney, το Πανεπιστήμιο Urbana-Champaign του Ιλινόι και το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια, κατασκεύασαν ένα ρομπότ χωρίς δέρμα και με ρεαλιστικά μάτια και δόντια. Το ρομπότ αυτό μπορεί να μιμηθεί τις κινήσεις των μυών του προσώπου, καθώς και της αναπνοής. Ένα ακόμα ενδιαφέρον χαρακτηριστικό που του δίνει μία αίσθηση αληθοφάνειας είναι το βλεφάρισμα.

Συνήθως τα ανθρωπόμορφα ρομπότ και οι χαρακτήρες animatron μπορούν να γυρίσουν να κοιτάξουν ένα άτομο και να εστιάσουν τα μάτια τους σε ένα ανθρώπινο πρόσωπο, αλλά τείνουν να μένουν ακινητοποιημένα στη θέση τους, κάτι που δεν ισχύει για τα ζωντανά όντα.

Εδώ και πολλά χρόνια, η Disney χρησιμοποιεί ρομποτικές φιγούρες animatronics που συνδυάζουν ηχητικά και οπτικά στοιχεία, για τη δημιουργία χαρακτήρων που μοιάζουν με ζωντανά πλάσματα. Αυτού του είδους τα ρομπότ που χρησιμοποιούνται εκτενώς σε θεματικά πάρκα της εταιρείας, επιδεικνύουν ανθρώπινες συμπεριφορές, καθώς κάθε κίνησή τους έχει σχεδιαστεί προσεκτικά. Επόμενος στόχος της εταιρείας, είναι η αναπαραγωγή του ανθρώπινου βλέμματος.

«Το βλέμμα αποτελεί ένα βασικό κοινωνικό σήμα το οποίο διαμορφώνει τις αντιλήψεις των ανθρώπων που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους», αναφέρουν οι ερευνητές της Disney. «Για παράδειγμα, θεωρούμε ότι οι άνθρωποι που μας κοιτούν έντονα είναι έξυπνοι, ευσυνείδητοι, ειλικρινείς και αξιόπιστοι. Επιπλέον, το βλέμμα φαίνεται να εκφράζει πολύπλοκες κοινωνικές και συναισθηματικές καταστάσεις. Δεδομένης της σημασίας του στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις καθώς και της ικανότητάς του να επικοινωνεί συναισθήματα και να διαμορφώνει αντιλήψεις, είναι προφανές ότι μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για έναν διαδραστικό ρομποτικό χαρακτήρα. Έτσι, ο στόχος αυτού του έργου είναι να αναπτύξουμε ένα σύστημα που θα μιμείται το ανθρώπινο βλέμμα».

Αντί λοιπόν για ένα κενό βλέμμα, το ρομπότ, με τη βοήθεια ενός αισθητήρα που έχει τοποθετηθεί στο στήθος του, μπορεί και αλλάζει στιγμιαία την κατεύθυνση του βλέμματός του σε άλλα ερεθίσματα του περιβάλλοντος, όπως συνηθίζει να κάνει ο άνθρωπος όταν παρατηρεί κάτι ή κάτι τον αποσπά. Έτσι, θα γυρίσει στιγμιαία για να κοιτάξει προς την κατεύθυνση ενός ξαφνικού θορύβου που άκουσε, αλλά θα επιστρέψει το βλέμμα του στον άνθρωπο που έχει απέναντί του.

Δίνοντάς του τη δυνατότητα να αντιλαμβάνεται το περιβάλλον του και να αντιδρά σε εξωτερικά ερεθίσματα, το ρομπότ καταφέρνει να αναπαράγει με ακρίβεια τις υποσυνείδητες συμπεριφορές που σπάνια αντιλαμβανόμαστε, αλλά που τις προσέχουμε όταν απουσιάζουν στους άλλους.

ΠΗΓΗ: Designboom