Αρχική Blog Σελίδα 2

Η American Airlines μπερδεύει γυναίκα 101 ετών με μωρό, λόγω λάθους στο σύστημα κρατήσεων

Ένα λάθος στο σύστημα κρατήσεων αεροπορικής εταιρείας μπερδεύει συνεχώς μία γυναίκα 101 ετών με μωρό, όπως αναφέρει το ΒΒC.

Το πρόβλημα προκύπτει επειδή τα συστήματα της αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας «American Airlines» δεν μπορούν να υπολογίσουν ότι η 101χρονη Πατρίτσια γεννήθηκε το 1922 και όχι το 2022.

Δημοσιογράφος του ΒBC υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας στο τελευταίο περιστατικό, στην πτήση Σικάγο – Μαρκέτ της επαρχίας Μίσιγκαν, όπου η αιωνόβια γυναίκα και το πλήρωμα καμπίνας ξέσπασαν σε γέλια. 

Η 101χρονη Πατρίσια πετούσε με την κόρη της, Κρις. «Ήταν αστείο που νόμιζαν ότι ήμουν μόνο ένα μικρό παιδί, ενώ είμαι μια ηλικιωμένη κυρία!. Η κόρη μου έκανε την κράτηση online για το εισιτήριο και ο υπολογιστής στο αεροδρόμιο πίστευε ότι η ημερομηνία γέννησής μου ήταν το 2022 και όχι το 1922», είπε.

«Το ίδιο συνέβη και πέρυσι, όταν περίμεναν αντί για εμένα ένα παιδί», επισήμανε η Πατρίτσια. 

Η θέση της Πατρίτσια κρατήθηκε ως εισιτήριο για ενήλικες.

αεροπορική ΗΠΑ

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το σύστημα υπολογιστή του αεροδρομίου δεν είναι σε θέση να επεξεργαστεί ημερομηνία γέννησης 100 χρόνια νωρίτερα.

Η πρώην νοσοκόμα, πετάει κάθε χρόνο για να δει την οικογένειά της και να ξεφύγει από τους κρύους χειμώνες. Παρά το γεγονός ότι βλέπει την αστεία πλευρά του θέματος, η 101χρονη λέει ότι θα ήθελε να διορθωθεί το πρόβλημα καθώς της δημιουργεί κάποια προβλήματα και λέει ότι η αναγνώριση της πραγματικής ηλικίας της θα ήταν επίσης ευεργετική για την κόρη της.

Η Πατρίτσια ταξίδευε μόνη της μέχρι τα 97 της, αλλά πλέον βασίζεται στη βοήθεια της οικογένειάς της, καθώς κάποια προβλήματα υγείας την εμποδίζουν. 

«Έχω πρόβλημα με την όρασή μου τώρα, οπότε δεν θα ήθελα να το κάνω μόνη μου», είπε.

Ωστόσο, η Πατρίτσια δεν πτοείται και λέει ότι τα προβλήματα στο σύστημα δεν θα την εμποδίσουν να πετάξει, καθώς ανυπομονεί για την επόμενη πτήση της το φθινόπωρο.

Μέχρι τότε θα είναι 102 – και ίσως μέχρι τότε οι υπολογιστές της αεροπορικής εταιρείας να έχουν φτάσει στην πραγματική της ηλικία.

Στο άλμπουμ της Beyoncé η πρωτοπόρος της κάντρι μουσικής Λίντα Μαρτέλ

Η Λίντα Μαρτέλ ήταν για ένα σύντομο χρονικό διάστημα μεγάλη σταρ της κάντρι μουσικής στις αρχές της δεκαετίας του 1970.

Είχε ένα επιτυχημένο σινγκλ σε ένα επιτυχημένο άλμπουμ με τίτλο « Color Me Country» και έγινε η πρώτη μαύρη γυναίκα που τραγούδησε στη σκηνή του Grand Ole Opry στο Νάσβιλ.

Η πρωτοπόρος της κάντρι μουσικής συμμετέχει στο πρώτο κάντρι άλμπουμ της Beyoncé «Cowboy Carter» στα τραγούδια «The Linda Martell Show» και «Spaghettii».

Η Λίντα Μαρτέλ (Θέλμα Μπάινεμ) γεννήθηκε στις 4 Ιουνίου 1941, στο Λίσβιλ της Νότιας Καρολίνας, που εκείνη την εποχή βρισκόταν στην καρδιά του χωρισμένου Νότου. Ο πατέρας της ήταν κτηνοτρόφος και η μητέρα της δούλευε σε ένα σφαγείο και από την ηλικία των επτά ετών, η Μαρτέλ μαγείρευε και φρόντιζε τα αδέρφια της.

Η καριέρα της στο τραγούδι ξεκίνησε στην εκκλησία Βαπτιστών της πόλης της. Αργότερα, ως έφηβη, δημιούργησε το συγκρότημα R&B, The Anglos, με την αδερφή και τον ξάδερφό της, και εμφανίζονταν στο σχολείο τους και σε τοπικά κλαμπ.

Μυτιλήνη: Τραγικός θάνατος για 27χρονο πρόσφυγα‑ πεζό που παρασύρθηκε από αγροτικό αυτοκίνητο

Τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε τα μεσάνυχτα Σαββάτου προς Κυριακή μέσα στον οικισμό της Παναγιούδας, έξη χιλιόμετρα βόρεια της Μυτιλήνης.

Θύματα δυο αιτούντες άσυλο καταγωγής Ερυθραίας από το γειτονικό καταυλισμό του Καρά Τεπέ. Ένας άνδρας 27 ετών που σκοτώθηκε επί τόπου και μια 22χρονη γυναίκα που νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Νοσοκομείου Μυτιλήνης.

Το τροχαίο συνέβη όταν αγροτικό αυτοκίνητο το οποίο οδηγούσε 21χρονος με συνεπιβαίνοντες ένας άλλον 21χρονο και έναν 27χρονο βγήκε από το δρόμο και προσέκρουσε σε τοίχο σπιτιού και σε κάδους απορριμμάτων δίπλα από τους οποίους εκείνη την ώρα περνούσε το ζευγάρι των αιτούντων άσυλο. Οι τρεις επιβαίνοντες στο αγροτικό αυτοκίνητο τραυματίστηκαν ελαφρά.

Πώς η αστυνομική έφοδος στο Columbia έβαλε φωτιά στα αμερικανικά πανεπιστήμια

Τα ξημερώματα της Τετάρτης 17 Απριλίου, μια μικρή ομάδα φοιτητών έστησε σκηνές στο Πανεπιστήμιο Columbia, διαδηλώνοντας κατά της ισραηλινής στρατιωτικής δράσης στη Γάζα και καλώντας το πανεπιστήμιό τους να σταματήσει να συνεργάζεται με εταιρείες που θεωρούν ότι υποστηρίζουν τον πόλεμο.

Την ίδια ώρα η πρόεδρος του Columbia, Μινούς Σαφίκ, όδευε προς το Καπιτώλιο για να δώσει απαντήσεις σχετικά με τον αντισημιτισμό στην πανεπιστημιούπολη και το πώς τον αντιμετώπιζε.

Επί τέσσερις ώρες εξηγούσε τις πρωτοβουλίες που είχε ήδη αναλάβει. Οι μαθητές, τόνισε, «λαμβάνουν το μήνυμα ότι οι παραβιάσεις των πολιτικών μας θα έχουν συνέπειες».

Το επόμενο απόγευμα, η πρόεδρος του Columbia πήρε μια απόφαση που άναψε τη φωτιά των διαμαρτυριών σε δεκάδες πανεπιστήμια σε όλες τις ΗΠΑ.

Είπε ότι οι φοιτητές που διαμαρτύρονταν στο campus έκαναν καταπάτηση, είχαν αρνηθεί να φύγουν και δημιουργούσαν ένα «ενοχλητικό και εκφοβιστικό περιβάλλον» για πολλούς από τους συμφοιτητές τους.

Και μετά έστειλε την αστυνομία, το γνωστό NYPD.

Άμεσα αστυνομικοί από το μεγαλύτερο αστυνομικό τμήμα των ΗΠΑ, φορώντας τον ανάλογο εξοπλισμό για καταστάσεις ταραχών και κρατώντας πλαστικές χειροπέδες, συνέλαβαν περισσότερους από 100 φοιτητές.

Ήταν η πρώτη φορά που έγιναν μαζικές συλλήψεις στην πανεπιστημιούπολη του Κολούμπια μετά τις διαδηλώσεις για τον πόλεμο στο Βιετνάμ πριν από περισσότερες από πέντε δεκαετίες.

Η οργισμένη αντίδραση των φοιτητών ήρθε άμεσα. Την επόμενη κιόλας μέρα, ένα δεύτερο «χωριό» με σκηνές στήθηκε στο γρασίδι, λίγα μόλις μέτρα μακριά από το πρώτο.

Τώρα το «χωριό» είχε μεγαλώσει, είχε μετατραπεί σε μεγάλο κάμπινγκ με γεύματα σε μπουφέ από δωρεές, ζωντανές παραστάσεις και μια «ομάδα ασφαλείας» στην πύλη που παρακολουθούσε τους εισβολείς.

Μία ημέρα μετά ένα τρίτο «χωριό» στήθηκε στα 110 χιλιόμετρα βορειοανατολικά του Columbia, στο Πανεπιστήμιο Yale στο Κονέκτικατ.

Τις επόμενες ημέρες οι διαδηλώσεις εξαπλώθηκαν σε δεκάδες πανεπιστημιακά campus σε όλες τις ΗΠΑ. Χθες, η αστυνομία ανακοίνωσε ότι τερμάτισε διαδήλωση στο Northeastern University στη Βοστώνη, συλλαμβάνοντας περίπου 100 άτομα.

Οι φοιτητές του Columbia πυροδότησαν ένα εθνικό κίνημα.

Ο θυμός των φοιτητών για το πώς το Ισραήλ διεξάγει τον πόλεμο εναντίον της Χαμάς έχει εγείρει ερωτήματα για τις διοικήσεις των πανεπιστημίων, οι οποίες ήδη παλεύουν με «καυτές» συζητήσεις γύρω από το τι συμβαίνει στη Μέση Ανατολή.

Πώς εξισορροπούν το δικαίωμα στη διαμαρτυρία και την ελευθερία του λόγου με την ανάγκη προστασίας των άλλων φοιτητών; Πότε στέλνουν την αστυνομία για την επιβολή των πανεπιστημιακών πολιτικών, γνωρίζοντας ότι οι απαντήσεις θα μαγνητοσκοπηθούν και θα εμφανιστούν αμέσως σε εκατομμύρια ροές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης;

Στο Yale, η αστυνομία έφτασε στον καταυλισμό διαμαρτυρίας τις πρώτες πρωινές ώρες της 22ας Απριλίου, καθώς πολλοί φοιτητές ακόμη κοιμούνταν. Σχεδόν 50 φοιτητές συνελήφθησαν αφού αρνήθηκαν να φύγουν, με μερικούς να πιάνονται γύρω από ένα κοντάρι σημαίας.

Τις τελευταίες 10 ημέρες έγιναν οι πιο έντονες και εκτεταμένες διαδηλώσεις των τελευταίων έξι μηνών στις ΗΠΑ. Οι εντάσεις που σιγοβράζουν ξεχείλισαν μετά την εκκαθάριση του πρώτου «χωριού» στο Columbia. Ακολούθησαν συγκρούσεις και συλλήψεις και σε άλλα πανεπιστήμια.

Στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, στο Όστιν, στρατιώτες -μερικοί έφιπποι- σταμάτησαν την κατάληψη που ξεκίνησαν εκατοντάδες φοιτητές την Τετάρτη. Στο Πανεπιστήμιο Emory στην Ατλάντα, γυναίκα καθηγήτρια ρίχθηκε στο έδαφος από αστυνομικό και ένα βίντεο από τη σύλληψή της με χειροπέδες έγινε viral την Πέμπτη.

Η αστυνομία συγκρούστηκε με διαδηλωτές στο Emerson College στη Βοστώνη, στο Πανεπιστήμιο George Washington στην Ουάσιγκτον, στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας (USC).

Οι διαμαρτυρόμενοι καλούν τις διοικήσεις των πανεπιστημίων να μη δέχονται κονδύλια από εταιρείες που θεωρούν ότι συνδέονται με τον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα.

Την ίδια ώρα, Εβραίοι φοιτητές και καθηγητές λένε ότι φοβούνται για την ασφάλειά τους. Και αυτές οι ανησυχίες είναι εν μέρει ο λόγος που ώθησε τις διοικήσεις των πανεπιστημίων, συμπεριλαμβανομένης της κ. Σαφίκ, να καλέσουν την αστυνομία.

Σε συνεντεύξεις αυτή την εβδομάδα, Εβραίοι φοιτητές σε πολλές πανεπιστημιουπόλεις μίλησαν για περιστατικά που τους έκαναν να νιώθουν άβολα, από φωνές και πανό που υποστηρίζουν τη Χαμάς μέχρι καβγάδες και απειλές.

Οι αρχές του Northeastern University ανέφεραν ότι ορισμένοι από τους διαδηλωτές είχαν χρησιμοποιήσει αντισημιτικά συνθήματα, γι’ αυτό αποφάσισαν να αναλάβουν δράση το Σάββατο.

Το πανεπιστήμιο είπε ότι η διαδήλωση ξεκίνησε ως φοιτητική διαμαρτυρία, αλλά ότι πλέον συμμετείχαν και ξένοι.

Πολλοί διαδηλωτές προσπάθησαν να αποστασιοποιηθούν από τα αντισημιτικά επεισόδια και σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν κατηγορήσει εξωτερικούς ταραχοποιούς.

Καθώς οι διαπραγματεύσεις μεταξύ ιδρυμάτων και φοιτητών συνεχίζονται, πολλοί διαδηλωτές -και οι εξωτερικοί υποστηρικτές τους- είναι πεπεισμένοι ότι αυτό που βλέπουν ως βίαιες αστυνομικές πρακτικές θα συμβάλουν στο να συνεχιστεί το κίνημα.

«Πρόκειται για ένα κίνημα που ξεκίνησε με μόνο 70 φοιτητές» δήλωσε στο BBC ο εκπρόσωπος της Μινεσότα, Ιλχάν Ομάρ, ένας Δημοκρατικός που επικρίνει έντονα την πολιτική της κυβέρνησης Μπάιντεν στη Γάζα, επισκεπτόμενος τον καταυλισμό του Columbia.

«Και επειδή το Πανεπιστήμιο Columbia αποφάσισε να τους πατάξει, αυτό έχει πλέον εξαπλωθεί σε εθνικό και διεθνές επίπεδο».

Παναθηναϊκός: Το πρόβλημα που πρέπει να λυθεί με Άρη

Ο Παναθηναϊκός υπέστη μία πολύ άσχημη ήττα από την ΑΕΚ στο παιχνίδι στην «OPAP Arena» με 3-0, τόσο σε επίπεδο αποτελέσματος όσο και σε επίπεδο εικόνας και απόδοσης. Πέρα από την γενικότερη νωθρή εικόνα που παρουσίασε με την έλλειψη πάθους και έντασης και την απώλεια των περισσότερων μονομαχιών, μεγάλο μερίδιο ευθύνης στην απογοητευτική απόδοση του «τριφυλλιού» είχε η κακή.. μέρα των εξτρέμ του.

Η σκέψη του Φατίχ Τερίμ να πάει με τον Παλάσιος και τον Λημνιό βασικούς είναι πιθανό να οφειλόταν και στην δύναμη που έχει η ΑΕΚ στα άκρα. 

Διαβάστε περισσότερα στο paopantou.gr 

Οι Πανθέοι: Η Βέτα ενισχύει τις υποψίες της Νίνας – Δείτε χαρακτηριστικό απόσπασμα

Η εμπιστοσύνη κλονίζεται, οι υποψίες ενισχύονται και οι ήρωες παίρνουν δραστικές αποφάσεις στο νέο επεισόδιο της δραματικής σειράς του ΣΚΑΪ, «Οι Πανθέοι», σήμερα στις 18.40.

Οι Πανθέοι

Η αντίστροφη μέτρηση για τη φυγή του παράνομου ζευγαριού έχει ξεκινήσει. Η Χρυσοστόμη παίρνει από τον Ιγνάτιο τα χαρτιά του Κίτσου και τώρα το μόνο που μένει είναι να φτιάξει και ο Ανδρέας τα χαρτιά της Μάρμως.

Οι Πανθέοι

Ο Σολδάτος είναι έτοιμος να συγχωρέσει τη Δέσποινα και να τη δεχτεί πίσω στη ζωή του, όμως ζητάει λίγο χρόνο για να βεβαιωθεί πως θα το κάνει απαλλαγμένος από καχυποψία εναντίον της που μπορεί να δηλητηριάζει στο μέλλον την κοινή τους ζωή.

Οι Πανθέοι

Η Δέσποινα του δίνει τον χρόνο που ζητάει και παράλληλα ανακοινώνει στον Γαλάτη την απόφασή της να χωρίσουν οριστικά.

Οι Πανθέοι

Η ξαφνική εξαφάνιση της Μιρέλλας προκαλεί πανικό στον Ισίδωρο που δεν ξέρει πια τι να πιστέψει σχετικά με τις κατηγορίες περί κατασκοπίας εναντίον της.

Ο Μαρμάρης απειλεί την Πέλλα πως θα βλάψει τον Τέλη αν εκείνη δεν τον βοηθήσει να κλέψει τα σχέδια του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων από το γραφείο του Φάνη.

Οι Πανθέοι

Ο Βαλλίδης αποδεικνύει έμπρακτα πως έχει αποδεχτεί τον Στάθη πια ως γαμπρό του κάνοντάς του μια αναπάντεχη προσφορά. Μια αναφορά της Βέτας στην έκρηξη στις αποθήκες του Φάνη, γεμίζει τη Νίνα με νέες υποψίες σχετικά με τον θάνατο του Σπίρτου.

Η Ματούλα, έχοντας διαβάσει στο γράμμα του Τέλη πως η Πέλλα μπορεί να κινδυνεύει, αποφασίζει ότι πρέπει να βρει τρόπο να φύγει από το νησί, είτε με τον τρόπο που της έχει προτείνει ο Τέλης… είτε υπογράφοντας δήλωση μετανοίας!

Οι Πανθέοι

Η Σοφία τέλος, επιβεβαιώνει στον Ανδρέα πως ο Μεταξάς τον εξαπάτησε προκειμένου να στείλει στην εξορία τους αντιφρονούντες συναδέλφους του. Η αποκάλυψη αυτή οδηγεί τον Ανδρέα να πάρει μια δραματική απόφαση. 

Δείτε χαρακτηριστικό απόσπασμα

Εξαπλώνονται οι φιλοπαλαιστινιακές διαδηλώσεις στα αμερικανικά πανεπιστήμια – Με σχεδόν 200 συλλήψεις απάντησε η αστυνομία

Σχεδόν 200 φιλοπαλαιστίνιοι διαδηλωτές συνελήφθησαν το Σάββατο σε τρία αμερικανικά πανεπιστήμια κατά την εκκένωση από την αστυνομία των καταυλισμών που είχαν στήσει, το πιο πρόσφατο επεισόδιο στο φοιτητικό κίνημα που εξαπλώνεται στις ΗΠΑ.

Το κίνημα υποστήριξης προς τους Παλαιστίνιους και κατά του πολέμου ξεκίνησε πριν δέκα ημέρες από το πανεπιστήμιο Κολούμπια στη Νέα Υόρκη και έχει επεκταθεί σε πολλά άλλα, από την Καλιφόρνια στις βορειοδυτικές ΗΠΑ, περνώντας από τις κεντρικές πολιτείες και ως τις νότιες.

Εκατοντάδες διαδηλωτές συνελήφθησαν από τη μονάδα αντιμετώπισης ταραχών της αστυνομίας σε πανεπιστήμιο της Βοστόνης.

Το Northeastern University ανακοίνωσε στο Χ «τη σύλληψη περίπου 100 ατόμων από την αστυνομία» διευκρινίζοντας ότι «οι φοιτητές που έδειξαν τις κάρτες τους του Northeastern U. αφέθηκαν ελεύθεροι (…) Όσοι αρνήθηκαν συνελήφθησαν».

Σύμφωνα με το πανεπιστήμιο, ακούστηκαν από τους διαδηλωτές «βίαιες αντισημιτικές προσβολές», όπως «σκοτώστε τους Εβραίους», όμως στα μέσα της ημέρας αποκαταστάθηκε η ηρεμία.

Ένας «παράνομος» καταυλισμός που αποτελούνταν από μερικές σκηνές διαλύθηκε από την αστυνομία του πανεπιστημίου και τις τοπικές δυνάμεις της τάξης, όπως φάνηκε σε φωτογραφίες που αναρτήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Στο άλλο άκρο των ΗΠΑ οι δυνάμεις της τάξης του πανεπιστημίου της Αριζόνα (ASU) «συνέλαβαν 69 ανθρώπους το Σάββατο μετά τη δημιουργία καταυλισμού χωρίς άδεια», επεσήμανε η διοίκησή του, καταγγέλλοντας ότι «οι περισσότεροι δεν ήταν φοιτητές ή μέλη του προσωπικού του ASU».

Στις κεντρικές ΗΠΑ 23 άνθρωποι συνελήφθησαν όταν η αστυνομία εκκένωσε καταυλισμό στο πανεπιστήμιο της Ιντιάνα.

Χωριό από σκηνές

Η πρύτανης του Κολούμπια Μινούς Σαφίκ ανακοίνωσε ότι δε θα ζητήσει από την αστυνομία να απομακρύνει το «χωριό» με τις σκηνές που έχουν στήσει περίπου 200 διαδηλωτές στην πανεπιστημιούπολη.

Ωστόσο, σε στέλεχος του φιλοπαλαιστινιακού κινήματος απαγορεύθηκε η πρόσβαση στο πανεπιστήμιο, μετά τις αντισιωνιστικές απειλές που έκανε σε βίντεο που χρονολογείται από τον Ιανουάριο. Ο νεαρός στη συνέχεια ζήτησε «συγγνώμη», σύμφωνα με το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CNN, το οποίο χαρακτήρισε την κατάσταση στην πανεπιστημιούπολη του Κολούμπια χθες «σχετικά ήρεμη».

Ωστόσο, η ένταση παραμένει οξυμένη στο πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια (UPenn), η πρύτανης του οποίου αναγκάστηκε να παραιτηθεί τον χειμώνα, έπειτα από ακρόασή της ενώπιον του Κογκρέσου, καθώς κρίθηκε ότι δεν κάνει αρκετά για να αντιμετωπίσει τον αντισημιτισμό στο πανεπιστήμιο.

Έπειτα από «αξιόπιστες πληροφορίες για περιστατικά παρενόχλησης και εκφοβισμού», η πρυτανεία ζήτησε την άμεση διάλυση του καταυλισμού που είχε στηθεί στο UPenn.

Στην Καλιφόρνια η πανεπιστημιούπολη του πολιτειακού πολυτεχνείου Humboldt θα παραμείνει «κλειστή» για το υπόλοιπο εξάμηνο και τα μαθήματα θα γίνουν εξ αποστάσεως λόγω «της κατάληψης» δύο κτηρίων, σύμφωνα με ανακοίνωση.

Στον γειτονικό Καναδά καταυλισμός στήθηκε για πρώτη φορά στο πανεπιστήμιο McGill στο Μόντρεαλ όπου το φιλοπαλαιστινιακό κίνημα ξεκίνησε τον Φεβρουάριο. Το πανεπιστήμιο εξέφρασε την ανησυχία του για «τον κίνδυνο κλιμάκωσης και αντιπαράθεσης».

Αστυνομικοί της μονάδας αντιμετώπισης ταραχών

Οι εικόνες αστυνομικών της μονάδας αντιμετώπισης ταραχών να συλλαμβάνουν φοιτητές, έπειτα από αίτημα των διοικήσεων πανεπιστημίων, έχουν κάνει τον γύρο του κόσμου και θυμίζουν τις φοιτητικές διαμαρτυρίες κατά του πολέμου στο Βιετνάμ.

Το κίνημα αλληλεγγύης προς τη Γάζα έχει πάρει πολιτική χροιά επτά μήνες πριν τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ, μεταξύ των καταγγελιών περί αντισιωνισμού και αντισημιτισμού και της υπεράσπισης της ελευθερίας της έκφρασης.

Στις ΗΠΑ ζει ο μεγαλύτερος αριθμός Εβραίων παγκοσμίως μετά το Ισραήλ -περίπου 6 εκατ- και επίσης εκατομμύρια Αμερικανοί αραβικής καταγωγής ή μουσουλμάνοι.

Σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας στις ΗΠΑ φοιτητές και φιλοπαλαιστίνιοι ακτιβιστές συλλαμβάνονταν και συνήθως αφήνονταν ελεύθεροι χωρίς να τους απαγγελθούν κατηγορίες.

Στις συγκεντρώσεις αριστεροί και αντισιωνιστές Εβραίοι φοιτητές στηρίζουν τους Παλαιστίνιους, φορώντας την παλαιστινιακή μαντίλα και καταγγέλλοντας «τη γενοκτονία» που διαπράττει το Ισραήλ.

Όμως άλλοι Εβραίοι εκφράζουν την ανησυχία και τον φόβο τους μπροστά στα αντισημιτικά συνθήματα. Η Σκάιλερ Σιράντζκι, 21 ετών, φοιτήτρια στο πανεπιστήμιο George Washington είδε να τη φτύνουν όταν εμφανίστηκε στο πανεπιστήμιο κρατώντας μια ισραηλινή σημαία.

Κυριακή των Βαΐων: Τι γιορτάζουμε σήμερα – Τα έθιμα του τόπου μας

Της Μαρίνας Ζιώζιου 

Η Μεγάλη Εβδομάδα είναι κάτι μοναδικό μέσα στο εκκλησιαστικό έτος. Στη σπουδαιότητα, άλλωστε, των κοσμοσωτήριων γεγονότων, σύμφωνα με τον άγιο Ιωάννη το Χρυσόστομο, οφείλεται και η ονομασία της πιο ιερής εβδομάδας του έτους ως «Μεγάλης».

Στη λειτουργική πράξη της Εκκλησίας, η έναρξη της επόμενης ημέρας γίνεται από το απόγευμα της προηγουμένης. Έτσι, λοιπόν, οι Ακολουθίες που τελούνται το βράδυ της Μεγάλης Εβδομάδας, αφορούν τα γεγονότα της επομένης ημέρας. Τα κείμενά μας, ακολουθώντας αυτή την πρακτική, θα περιγράφουν τα γεγονότα της επομένης ημέρας, αλλά θα αφορούν την Ακολουθία της ημέρας που δημοσιεύονται.

Η «αυλαία» της Μεγάλης Εβδομάδας ανοίγει σήμερα, την Κυριακή των Βαΐων το απόγευμα, με τις «Ακολουθίες του Νυμφίου». Πιο συγκεκριμένα, η Εκκλησία για να μπορέσουν -όσο είναι δυνατόν- περισσότεροι πιστοί να συμμετέχουν στις Ακολουθίες, επέτρεψε ο Όρθρος κάθε ημέρας (η πρωινή Ακολουθία κάθε ημέρας, η οποία συνοψίζει το νόημά της), να ψάλλεται το απόγευμα της προηγουμένης.

Κάθε μέρα στο skai.gr με τη βοήθεια του Αρχιμανδρίτη π. Φιλούμενου Ρούμπη, γενικού γραμματέα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών– θα δίνουμε το «στίγμα» της ημέρας για όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα μέχρι και την Κυριακή του Πάσχα. Επίσης, η κυρία Ευηλένα Καρδαμήλα, υποψήφια διδάκτωρ Λαογραφίας θα μας «ταξιδεύει» στα έθιμα και τις παραδόσεις σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, που έχουν βαθιά τις ρίζες τους μέσα στον χρόνο. 

Κυριακή των Βαΐων

Την Κυριακή των Βαΐων το πρωί, η Εκκλησία μας βιώνει τη θριαμβευτική είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα, συνθέτοντας ένα χαρούμενο προανάκρουσμα στις οδυνηρές ταπεινώσεις που θα ακολουθήσουν.

Τα γεγονότα έχουν ως εξής: Έξι μέρες πριν το Ιουδαϊκό Πάσχα (το Ιουδαϊκό Πάσχα ήταν γιορτή που κρατούσε επτά ημέρες και ήταν αφιερωμένη στην ανάμνηση της Εξόδου των Εβραίων από την Αίγυπτο και τη διάβαση προς τη Γη της Επαγγελίας), ο Χριστός στέλνει δύο από τους μαθητές Του, λέγοντάς τους· «πηγαίνετε στο απέναντι χωριό και καθώς θα εισέρχεθε, θα βρείτε ένα δεμένο πουλάρι, επάνω στο οποίο ποτέ κανείς άνθρωπος δεν έχει καθίσει. Λύστε το και φέρτε το εδώ. Και αν κανείς σας ρωτήσει, γιατί το λύνετε; Σεις θα του απαντήσετε ότι το χρειάζεται ο Κυριος». Έτσι και έγινε. Το έφεραν στον Ιησού και αφού έριξαν επάνω του τα εξωτερικά τους ενδύματα, Τον βοήθησαν να ανεβεί.

Εξαιτίας της εορτής είχε μαζευτεί πολύς κόσμος στα Ιεροσόλυμα. Όταν μαθεύτηκε ο ερχομός του Χριστού, πήραν στα χέρια «τά βαΐα τῶν φοινίκων» και βγήκαν να Τον προϋπαντήσουν, φωνάζοντας: «Ωσαννά, ευλογημένος είναι εκείνος που έρχεται στο όνομα του Κυρίου, ο βασιλιάς του Ισραήλ». Λίγες ημέρες νωρίτερα (εμείς το γιορτάζουμε την προηγούμενη ημέρα), ο Χριστός είχε αναστήσει τον Λάζαρο στη Βηθανία. Το γεγονός αυτό, να αναστηθεί τεσσάρων ημερών νεκρός και μάλιστα ενταφιασμένος, είχε διαλαληθεί στο Ισραήλ άμεσα. Οι άνθρωποι πίστευαν πως ο Θεός θα τελούσε κάποιο θαύμα που θα άλλαζε την αφόρητη κατάστασή τους. Κι αυτό παρά τη σιδερένια γροθιά της Ρώμης που τους δυνάστευε και σε πείσμα της διαφθοράς και της μικροψυχίας των πρεσβυτέρων.

Υπήρχε, λοιπόν, συνήθεια στους αρχαίους χρόνους, όταν ένας βασιλιάς έμπαινε σε μια πόλη, εισερχόταν έφιππος, δορυφορούμενος, με υπασπιστές και συνοδεία, επιδεικνύοντας την γενναιότητα, το μεγαλείο και την δόξα του. Γι’ αυτό τα πλήθη εκείνη την ημέρα ζητωκραύγαζαν. Επευφημούσαν την είσοδο στα Ιεροσόλυμα κάποιου, που πίστευαν ότι θα έλυνε τα προβλήματά τους, τα πολιτικά, τα κοινωνικά, τα πολιτιστικά – ακόμα και τα προσωπικά – προβλήματά τους. Ζητωκραύγαζαν την είσοδο κάποιου που θα ελευθέρωνε το έθνος τους και θα επανίδρυε ένα θεοκρατικό και θεοκεντρικό κράτος.

Κυριακή των Βαΐων

Στην Εκκλησία μας αυτή την ημέρα μοιράζουμε τα «βάγια»

Σύμφωνα με τον Αρχιμανδρίτη π. Φιλούμενου Ρούμπη, για την Εκκλησία, αυτός ο «μεσσιανικός ήρωας», όπως τον καταλάβαιναν τα πλήθη, δεν υπήρξε. Πράγματι, ζητωκραυγάζουμε και επευφημούμε «εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου», αλλά το περιεχόμενο αυτών μας των λέξεων είναι διαφορετικό από εκείνο των ανθρώπων που υποδέχονταν τον Ιησού Χριστό τότε, την πρώτη εκείνη «Κυριακή των Βαΐων». Εκείνοι περίμεναν νίκη – νίκη ορατή και πασιφανή. Εμείς περιμένουμε θάνατο – θάνατο μαρτυρικό.

Στην Εκκλησία μας αυτή την ημέρα μοιράζουμε τα «βάγια». Ενώ τα βαΐα που κρατούσαν οι Ισραηλίτες ήταν κλαδιά από φοίνικες (πιθανότατα χουρμαδιές), εμείς διανέμουμε κλαδιά δάφνης ή μυρτιάς. Με τη μεταφορά του χριστιανισμού σε άλλους λαούς, το έθιμο διαδόθηκε και προσαρμόστηκε ανάλογα με τη χλωρίδα της κάθε περιοχής. Επελέγησαν -πιθανόν- αυτά τα φυτά ως πιο παρεμφερή προς τους φοίνικες, καθότι αφ’ ενός μεν είναι αειθαλή, αφ’ ετέρου έχουν ευχάριστο άρωμα. Αυτό το έθιμο φαίνεται καθιερωμένο ήδη από τον 9ο αιώνα. Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια, στα Ιεροσόλυμα, ο επίσκοπος έμπαινε στην πόλη «επί πώλου όνου», αναπαριστώντας το γεγονός, ενώ στα βυζαντινά γινόνταν «ο περίπατος του αυτοκράτορα», από το Παλάτι προς τη Μεγάλη Εκκλησία. Στη διαδρομή αυτή ο αυτοκράτορας μοίραζε στον κόσμο βάγια και σταυρούς και ο Πατριάρχης σταυρούς και κεριά.

Κυριακή Βαΐων απόγευμα – Όρθρος Μεγάλης Δευτέρας

Το απόγευμα της Κυριακής των Βαΐων, το σκηνικό αλλάζει. Ψάλλεται ο Όρθρος της επομένης ημέρας (Μεγάλης Δευτέρας), γι’ αυτό από η ατμόσφαιρα, από θριαμβευτικά πανηγυρική, μετατρέπεται σε κατανυκτικά πένθιμη. Μετά τον Εξάψαλμο ψάλλεται τρεις φορές το πολύ γνωστό και αγαπητό Τροπάριο «Ἰδού ὁ Νυμφίος ἔρχεται». Τα φώτα είναι σβηστά και μέσα στο σκοτάδι λιτανεύεται η εικόνα του Χριστού ως Νυμφίου, η οποία θα τεθεί προς προσκύνηση για τρεις ημέρες. Γι’ αυτό και οι τρεις πρώτες ημέρες τις Μεγάλης Εβδομάδας συγκροτούν μια λειτουργική ενότητα και αναφέρονται στη γλώσσα των πιστών ως «ακολουθίες του Νυμφίου» ή απλώς «Νυμφίος».

Η εικόνα του Νυμφίου αναπαριστά συνήθως τον Χριστό στηθαίο (μπούστο), με ακάνθινο στεφάνι στο κεφάλι, που γέρνει ελαφρά προς τα δεξιά, τα χέρια, δεμένα, κρατούν τη σαρκαστική κάλαμο, ενώ κόκκινη χλαμύδα καλύπτει τον ένα ώμο, αφήνοντας τον άλλον γυμνό. Ο Χριστός προβάλλεται ως Νυμφίος, ως γαμπρός δηλαδή. Ο ίδιος ο Χριστός συχνά παρομοίασε τον ερχομό Του με γάμο και τον εαυτό Του με Νυμφίο (γαμπρό). Και στο τέλος της Αποκάλυψης ο παράδεισος συμβολίζεται με μια «πόλη στολισμένη σα νύφη», μέσα στην οποία δεν μπαίνει τίποτε κακό.

Κυριακή των Βαΐων

Η σημασία αυτής της παρομοίωσης έγκειται στο ότι στο πρόσωπο του Χριστού συντελείται ένας «ιερός γάμος» Θεού και ανθρωπότητας: στο γάμο οι δύο σύζυγοι ενώνονται, ενώ στο Χριστό ενώθηκαν Θεός και άνθρωπος, γι’ αυτό ο Χριστός είναι Θεάνθρωπος. Γι’ αυτό ο Χριστός ονομάζεται «Νυμφίος της Εκκλησίας», η σχέση του ανδρόγυνου παρομοιάζεται από τον απόστολο Παύλο με τη σχέση Χριστού και Εκκλησίας (στην επιστολή προς Εφεσίους, κεφ. 5, που διαβάζεται κατά την τελετή του γάμου), ενώ το «Άσμα Ασμάτων» (το ερωτικό τραγούδι του βασιλιά Σολομώντα που βρίσκεται στην Παλαιά Διαθήκη) ερμηνεύτηκε από τους χριστιανούς αγίους ως αλληγορία του έρωτα του Θεού και του ανθρώπου.

  • Στο Συναξάρι της Μεγάλης Δευτέρας γίνεται αναφορά στον Πάγκαλο Ιωσήφ, ένα πρόσωπο της Παλαιάς Διαθήκης. Γι’ αυτόν διαβάζουμε στα κεφάλαια 37-50 της Γένεσης. Αποτελεί προεικόνιση του Χριστού, διότι και Αυτός, αγαπητός γιός του Πατέρα, φθονήθηκε από τους ομοφύλους Του Ιουδαίους, πουλήθηκε από το μαθητή Του για τριάντα αργύρια και κλείσθηκε στο σκοτεινό λάκκο, τον τάφο.

Κυριακή των Βαΐων

  • Επίσης, σήμερα μνημονεύουμε και την άκαρπο συκή, την οποία καταράσθηκε ο Κύριος και ξεράθηκε αμέσως. Το περιστατικό αυτό αναγινώσκεται τη Μεγάλη Δευτέρα το πρωί, στην Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία. Η άκαρπος συκή, σύμφωνα με την ερμηνεία των Αγίων Πατέρων. Συμβολίζει τόσο τη Συναγωγή των Εβραίων, η οποία δεν είχε πνευματικούς καρπούς, όσο και κάθε άνθρωπο που στερείται πνευματικών καρπών, δηλαδή αρετών. Ο ευαγγελιστής Μάρκος αναφέρει πως την ώρα που ο Κύριος επιτίμησε τη συκή και ξηράθηκε, κατέπεσαν αμέσως τα καταπράσινα φύλλα της και την επόμενη μέρα ξεράθηκε και η ρίζα της.

Τα έθιμα του τόπου μας – Ο στολισμός των εκκλησιών 

Σύμφωνα με την κυρία Ευηλένα Καρδαμήλα, το πιο χαρακτηριστικό έθιμο στη γιορτή των Βαΐων, τόσο για την παραδοσιακή όσο και για τη σύγχρονη κοινωνία, είναι ο στολισμός των εκκλησιών με φύλλα φοινίκων και η διανομή δάφνης στο εκκλησίασμα. Σε πολλές περιοχές στα φύλλα των φοινίκων δίνονται διάφορα σχήματα όπως σταυροί, φεγγάρια και αστέρια και μετά την εκκλησία τοποθετούνται σαν φυλαχτά στο εικονοστάσι των σπιτιών. 

Στην παραδοσιακή κοινωνία, την προετοιμασία του στολισμού της εκκλησίας αναλάμβαναν από την προηγούμενη ημέρα νιόπαντρες κοπέλες ή νιόπαντρα ζευγάρια με την προσδοκία να μεταφερθεί σε αυτούς η γονιμοποιός δύναμη που περικλείουν τα κλαδιά. Στην Ήπειρο για παράδειγμα, όσες κοπέλες είχαν παντρευτεί μέσα στη χρονιά, φορούσαν πράσινα φορέματα και κόκκινα τσαρούχια και συνοδευόμενες από τις γυναίκες συγγενείς τους πήγαιναν στην εκκλησία τα βάγια. Αφού προσκυνούσαν όλες τις εικόνες, χτυπούσαν από μια φορά η κάθε μια την καμπάνα.

Από την άλλη στη Μάνη και στη Θράκη τα νιόπαντρα ζευγάρια πήγαιναν μαζί τα βάγια στην εκκλησία και μάλιστα πίστευαν πως, όποιο ζευγάρι φτάσει πρώτο, θα αποκτήσει σύντομα έναν γιο. Σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπως η Λακωνία, ανήμερα της Κυριακής των Βαΐων λάμβαναν χώρα τα «βαγιοχτυπήματα». Μετά το τέλος της λειτουργίας, οι γυναίκες που ήθελαν να τεκνοποιήσουν μέσα στη χρονιά, χτυπούσαν ελαφρά η μία την άλλη με τα κλαδιά δάφνης που τους είχε μοιράσει πριν ο ιερέας. 

Κυριακή των Βαΐων

Σύμφωνα με τη λαϊκή πίστη, η γονιμοποιός δύναμη των βαγιών δεν μεταδιδόταν μόνο στους ανθρώπους, αλλά και σε οτιδήποτε άλλο καρπίζει, όπως τα ζώα και τα φυτά. Για αυτόν τον λόγο σε πολλές περιοχές, όπως η Σκύρος, με τα βάγια που έπαιρναν από την εκκλησία ακουμπούσαν μετά τα ζώα τους και έπειτα τα τοποθετούσαν πάνω στα δέντρα τους ώστε να έχουν καρποφορία. 

Παράλληλα, η παραδοσιακή κοινωνία απέδιδε στα βάγια δύναμη θεραπευτική, αλλά και αποτρεπτική για κάθε κακό. Έτσι σε περιοχές όπως τα παράλια της Μικράς Ασίας και η Λέσβος, αφού σχολούσε η εκκλησία, ομάδες παιδιών έπαιρναν τα βάγια και τα μοίραζαν από σπίτι σε σπίτι τραγουδώντας «Βάγια, βάγια τω Βαγιώ τρώνε ψάρι και κολιό και την άλλη Κυριακή τρώνε κόκκινο αυγό». Ο αγυρμός αυτός των παιδιών με κλαδιά βάγιας έχει τη βάση του στις αρχαιοελληνικές ανοιξιάτικες γιορτές, κατά τις οποίες τα παιδιά κρατώντας κλαδιά στολισμένα με καρπούς, γύριζαν στους δρόμους τραγουδώντας ευχές για καλή σοδειά. 

Κυριακή των Βαΐων

Τέλος, μέσα σε όλο το χαρούμενο κλίμα του στολισμού της εκκλησίας και των αγυρμών των νέων, η γιορτή της θριαμβευτικής εισόδου του Ιησού στα Ιεροσόλυμα, συμπληρώνεται με τη χαλάρωση της νηστείας, αφού την ημέρα αυτή συνηθίζεται η κατάλυση του ψαριού στο εορταστικό τραπέζι. 

Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα 28 Απριλίου

Σήμερα είναι Κυριακή των Βαίων, Αγίων εννέα Μαρτύρων της Κυζίκου

Γιορτάζουν οι Μάγνος, Μαγνής, Μάγνα, Βάια, Βάγια, Βαία, Βάιος, Δάφνη, Δάφνης

Επίσης, η 28η Απριλίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα για την Υγεία και την Ασφάλεια στην Εργασία και ως  Διεθνής Ημέρα Μνήμης Εργατών. 

Ανατολή ήλιου: 06:31 – Δύση ήλιου: 20:13

Σελήνη 19 ημερών

Σαν σήμερα 28/4: Ο Παναθηναϊκός παίρνει το εισιτήριο για το Γουέμπλεϊ – Γεννήθηκε ο Όσκαρ Σίντλερ

Γεγονότα

1906: Δημοσιεύεται στην εφημερίδα World της Νέας Υόρκης ότι ο Τσαρλς Όλντεν κατασκεύασε ένα τηλέφωνο τσέπης, που θα μπορούσε να θεωρηθεί ο πρόδρομος του κινητού τηλεφώνου.

1928: Η πόλη της Κορίνθου, που καταστράφηκε από τον τρομερό σεισμό της 22ης Απριλίου, κατεδαφίζεται ολόκληρη για να ανοικοδομηθεί από την αρχή.

1945:Ιταλοί αντιφασίστες συλλαμβάνουν και εκτελούν τον ιδρυτή του φασιστικού κινήματος Μπενίτο Μουσολίνι και την ερωμένη του Κλαρέτα Πετάτσι.

1971: Ο Παναθηναϊκός νικά τον Ερυθρό Αστέρα με 3-0 και παίρνει το εισιτήριο για το Γουέμπλεϊ. Στον τελικό του Κυπέλλου Πρωταθλητριών, οι πράσινοι θα γνωρίσουν την ήττα από τον Άγιαξ.

1992:Κάνει πρεμιέρα στην τηλεόραση του ΑΝΤ1 η εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα» με τον Γιώργο Παπαδάκη.

1998: Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος εκλέγει ως Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος τον Σεβασμιότατο Δημητριάδος Χριστόδουλο, κατά κόσμον Χρήστο Παρασκευαΐδη.

Γεννήσεις

1906 Κουρτ Γκέντελ, αυστριακός μαθηματικός, που διατύπωσε ένα από τα σημαντικότερα θεωρήματα στα σύγχρονα μαθηματικά, γνωστό ως Απόδειξη του Γκέντελ, σύμφωνα με το οποίο σε κάθε επίσημο σύστημα μαθηματικών πρέπει να υπάρχουν ορισμένα λογικά αβέβαια στοιχεία. (Θαν. 14/1/1978)

1908: Όσκαρ Σίντλερ, γερμανός επιχειρηματίας, που έσωσε τις ζωές 1.200 Εβραίων κατά τη διάρκεια του ολοκαυτώματος. Η ιστορία έγινε γνωστή από την ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ «Η λίστα του Σίντλερ». (Θαν. 9/10/1974)

1974:Πενέλοπε Κρουζ, ισπανίδα ηθοποιός.

Θάνατοι

1918: Γκαβρίλο Πρίντσιπ, βοσνιοσέρβος φοιτητής, που άναψε τη θρυαλλίδα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, με τη δολοφονία του αυστριακού αρχιδούκα Φραγκίσκου Φερδινάνδου στο Σαράγεβο. (Γεν. 13/7/1894)

1986: Σπύρος Μουστακλής, έλληνας αξιωματικός του στρατού, σύμβολο της αντίστασης κατά της χούντας. (Γεν. 1926)

2005: Οδυσσέας Δημητριάδης, κορυφαίος έλληνας διευθυντής ορχήστρας, που έδρασε κυρίως στην πρώην Σοβιετική Ένωση. (Γεν. 7/7/1908)

Pressone